четвъртък, 25 октомври 2012 г.

Съучениците помагат много в подготовката по математика



Досега ви споменах за няколко варианта, с които може да подпомогнете подготовката си за уроците по математика или за преминаването на още по-високата летва – матурата по математика. Обсъдихме предимствата на частните уроци и курсовете към учебни центрове, начините, по които трябва да подбираме помагалата, за да не даваме излишни пари за учебници, които няма да ни влязат в употреба. Тия дни обаче се сетих за един начин, който е много ефективен в подготовката за матура – това е помощта от съученик, който е на ти с математическите задачи. Мисля, вече е ставало въпрос, че при преподаването понякога не е толкова важно колко знаеш, а да знаеш точно това, което е нужно, и да може да го обясниш на достъпен и разбираем език на този, на когото преподаваш. Е, питам ви, кой ще ви обясни по-достъпно, стъпка по стъпка, със всичките колебания и трудности, през които е минал при решаването на една математическа задача, от ваш съученик, който е на ти с математиката. Той е много по-близо до вашия начин на мислене, до трудностите, с които вие се сблъсквате, до начина, по който възприемате нелеката математическа материя, и в този смисъл помощта от съученик в подготовката по математика е много полезна. Разбира се, че никой не е склонен да губи много от личното си време за такава помощ. Но винаги може да направите нещо като размяна на знания – ако вие разбирате повече от литература или някой друг учебен предмет, който го затруднява, да му помогнете в тази посока, пък той на вас – в математиката. Пробвайте този вариант – със сигурност действа.

събота, 20 октомври 2012 г.

Какви помагала да ползваме за матурата по математика?

Учебната година започна съвсем скоро, но знаете в улисията как бързо минава времето – ще дойде Коледа, после Великден, и току-виж матурата по математика почукала на вратата ни. Пред тези, на които предстои да прескочат тази важна летва в образованието си, много често възниква въпросът какви помагала да ползват в подготовката си. Истината е, че в момента книжният пазар, особено в учебникарската си част, е доста пъстър и трябва да си признаем – не на сто процента качествен. Затова трябва да следваме няколко основни стъпки при избора си на учебни помагала и тестове със задачи по математика. Първото нещо – проучете надеждността и стабилността на отделните издателства, които предлагат такъв тип помагала. Малко вероятно е издателство с дългогодишна история и създадено добро име да си позволи да издаде некачествен продукт на неутвърдени автори. Второ, ако имате доверие на продавача в книжарницата, от която обикновено купувате учебната си литература, бихте могли да го попитате кои са най-продаваните сборници със задачи и тестове за матурата. Това също е сигурен белег за качество – обикновено завишеното търсене към опредено учебно помагало има своите сериозни основания. И на трето място бихте могли да се обърнете към преподавателя си по математика, който да ви насочи към определени заглавия, които биха ви принесли най-голяма полза в подготовката ви за матурата по математика. Така че не подхождайте небрежно при покупката на учебни помагала, действайте информирано, за да може да улесните подготовката си и да я направите максимално ефективна.

събота, 13 октомври 2012 г.

Математическа гимназия или езикова?

Много родители, които имат или са имали седмокласници, на които предстои да кандидатстват в някаква специализирана гимназия, много често са изправени пред дилемата – дали детето им да учи в математическа гимназия или пък в езикова. Разбира се, както и досега е ставало въпрос, винаги трябва да се изхожда от интересите и възможностите на конкретния ученик. Аз обаче твърдо споделям мнението, че ако детето има определени интереси и възможности в областта на математиката, трябва да бъде насочено към математическа гимназия и тези способности да бъдат развивани от водещи в областта педагози. И веднага ще ви обясня защо. Първо, чуждоезиковото обучение вече се е превърнало в част от общата култура на младите хора, много от тях интензивно започват да се занимават с по няколко чужди езика от най-ранна възраст. Но даже и да приемем, че са пропуснали да научат задълбочено един или няколко чужди езика – това са пропуски, които могат да бъдат наваксани по време на целия живот с курсове, пък защо не и със самообучение. Не така стои въпросът с математиката обаче – едни системни, задълбочени и истински професионални уроци и знания по математика могат да се получат на едно-единствено място и това са специализираните математически гимназии. Накрая и матурата по математика дори не е кой знае колко лесна. Като се има предвид, че там чуждоезиковото обучение също не е игнорирано, моят съвет е ако смятате, че детето ви има заложби на математик – изберете математическа гимназия. Шансовете му за реализация в живота след това със сигурност ще бъдат по-големи. Даже и после да не избере да продължи образованието си в тази посока – системното занимание със задачи по математика ще развие мислене и логика, които ще са полезни във всяка една сфера на живота, а в началото - и при матурата.

вторник, 2 октомври 2012 г.

Възпитателите в училищата – учители по основен предмет

Напоследък много се говори за това трябва ли да има матура по математика, или пък задължителна да остане само матура по български език и литература. Като се има предвид, че и двете матури са вече факт, би следвало този въпрос да не стои на дневен ред. По-важен според мене е въпросът за това, как да се направи ефективно обучението в училищата, така че да не се налага или поне не толкова често да се прибягва до извънучилищна подкрепа при подготовката за матурата по математика. И аз като човек с мнение, пък и наблюдение по тия въпроси, имам теория и позиция по този въпрос. Мисля си, че една от възможните стъпки в тази посока е да са въведе единно изискване за всички училища в България възпитателските места да се заемат приоритетно от преподаватели по основните учебни предмети. Знаете, възпитателите това са хората, които обикновено в следобедните часове подпомагат учениците в подготовката им за следващия учебен ден. Далече съм от мисълта да омаловажавам или пък да възвисявам значението на един учебен предмет спрямо от друг. Изискваният на живота и трудовия пазар обаче го правят. Така или иначе математиката е учебен предмет от първостепенно значение за успешна реализация в живота, затова си мисля, че е особено важно в часовете за подготовка подпомагащият да е именно преподавател по основен предмет. Ще се радвам да чуя дали и вие споделяте мнението ми по този въпрос. Ще се радвам, ако е така, а и ако не е – защото различната гледна точка винаги обогатява.